Hoffedalen

Mera vår!!!

Publicerad 2012-04-25 15:04:36 i Allmänt

Idag har jag en STOR sol som skiner på mig. Det har blivit en hel del trädgårdsarbete och städning hemma idag. Snart ska jag in till Nortan för att köpa lite penseer och annat smått och gott.

Bozze och jag har varit på nybörjarprov. Bozze blev inte godkänd p.g.a att han knallade på skottet, vilket jag misstänkte att han skulle göra. Det blir till att träna mer på detta. Till hösten SKA han bli godkänd!!
Bettan och Fia var också där men blev tyvärr inte godkända.

I helgen har vi varit på jaktträningshelg i Kybacka. Sist jag var där var det med en helt annan hundras, och då hade vi lydnads/spår träning. Inte kunde jag då ana att jag några år senare skulle vara tillbaka och träna jakt/apportering. Men kul var det.

Efter första dagen var jag jätteglad. Jag hade fått en hel del hjälp med Bozze, och han skötte sig himlans bra. Andra dagen började inte så bra för mig. Vi skulle börja med ett fältsök, hade egentligen inte velat ha med skott idag eftersom det är något jag vill träna separat. Men de försäkrade mig om att Bozze skulle vara på "rätt" sida så att jag skulle ha alla chanser att kunna stoppa honom när skottet gick.
Det enda som blev rätt med denna gång var att Bozze startade åt det håll jag visade honom trots att han hade fokus på de andra som gick sitt sök bredvid oss. Men sedan gick allt åt helvete!!! Bozze var fullt fokuserad på de "andra", visst vände han efter att jag blåst några gånger, men endast för att ansluta och sedan vända till de andra igen......SUCK...
Jag skulle ha brutit där så att jag fick in honom innan skottet. Men tyvärr hann jag inte, när skottet gick var Bozze på "fel" sida, hade inte en chans att stoppa honom, han såg mig inte ens. Jag gav upp pipan och ropade STANNA!! samtidigt med Bert och då stannade han.

Kändes helt misslyckat. Jag blev frustrerad och ledsen. Jag kunde ju inte vara arg på Bozze för jag visste att han inte skulle fixa det på "fel" sida. Jag var mest arg på mig själv, då var jag också lite arg på Bert och Tom eftersom skottet inte skulle gå av då.....
Var inte så kul att stå med gruppen då när man kände tårarna bränna....tog med Bozze för att gå en liten prommis, tanken var att jag skulle gå tillbaka igen. Men jag var så himla ledsen så jag fixade det inte. Vi tränade lite "sida" och kontaktövningar som gick alldeles galant. Sedan gick vi tillbaka till stugan, hämtade ryggan med alla grejer och gick ner på ängarna. Där hade vi lite stadge och apportövningar. Jag kunde till och med kasta kaninbollen precis förbi honom när jag visslat ner honom. Han flyttade lite på frambenen men rumpan satt kvar. Yees!!
Sedan fick Bozze apportera lite leksaker och den nya "dokken" som han tycker är sååååå rolig. :))

Vi fick ju lite tid över så vi passade på att städa av lite i stugan innan de andra kom tillbaka. Trots detta tycker jag att det har varit en helt perfekt helg och jag har lärt mig massor. Ser verkligen fram emor en uppföljning till hösten.

Iövrigt börjar ju utställningssäsongen komma igång. Jag har planerat in två utställningar innan sommaren. Ulriksdal 12 maj och Vallentuna 27 maj. Vore jättekul att träffa er andra där. Finns intresse så meddela mig så kan jag hjälpa till med anmälan.
   
Full fart på Bozze som vanligt.


Fia ville gärna att Zally skulle ta kaninen, jag tror att Zally blev ganska intresserad. :)


Hela gänget!! Hoppas att alla kan komma till hösten och framför allt att vi ses på nybörjarprov!!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela